Nie każde krzesło biurowe jest ergonomiczne. Po czym można je rozpoznać?

Ergonomia odnosi się do tworzenia takich warunków pracy, które będą zapewniały bezpieczeństwo i komfort dla pracowników. W kontekście pracy odbywającej się przy biurku bardzo duże znaczenie ma dobór ergonomicznego krzesła biurowego. Na co warto zwrócić uwagę przy jego zakupie?

Nauka o pracy, czyli ergonomia skupia się na przystosowywaniu wyposażenia na stanowisku pracy do psychofizycznych możliwości człowieka. Celem jest tworzenie takich warunków pracy, by miała ona miejsce przy jak najniższym koszcie biologicznym dla pracownika.

Ergonomia ma szczególne znaczenie w przypadku pracy biurowej. Także wtedy pracownicy narażeni są na szereg niekorzystnych czynników mogących przekładać się na liczne dolegliwości oraz choroby zawodowe.

Głównym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo i komfort pracy przy biurku jest odpowiednie krzesło biurowe. To podstawa zarówno przy pracy w biurze, jak również w home office. O czym warto pamiętać, wybierając ergonomiczne krzesło biurowe?

Krzesło biurowe – czy każde jest ergonomiczne?

Przeświadczeniem, z którym można spotkać się bardzo często, jest uważanie, że każde krzesło obrotowe nadaje się do pracy biurowej. W rzeczywistości jednak tylko wybrane modele tych mebli mogą spełnić wymogi ergonomii.

W pracy biurowej pracownicy wykonują swoje obowiązki w pozycji siedzącej, która niesie ze sobą zagrożenie dla kręgosłupa. Nieodpowiednie krzesła obrotowe mogą wtedy spowodować bóle pleców, a nawet prowadzić do pojawienia się zmian zwyrodnieniowych w dłuższej perspektywie czasowej.

Aby krzesło było ergonomiczne, powinno ono posiadać odpowiednią konstrukcję. Na co zatem zwrócić uwagę przy jego zakupie?

Główne cechy ergonomicznego krzesła biurowego

Aby krzesło biurowe rzeczywiście mogło zostać nazwane ergonomicznym, musi ono posiadać elementy wspierające bezpieczną, komfortową pracę w pozycji siedzącej.

Najważniejsze elementy takich właśnie krzeseł to przede wszystkim:

  • oparcie – posiada profil odpowiadający budowie kręgosłupa, czyli jest wybrzuszone w odcinku lędźwiowym, oparcie powinno posiadać wysokość co najmniej do łopatek albo może mieć być wysokie i wyposażone w komfortowy zagłówek
  • siedzisko – powinno być wykonane z miękkiej pianki i posiadać głębokość odpowiadającą około 3/4 długości ud
  • podłokietniki – poprawiają one komfort pracy przez zapewnienie podparcia dla rąk
  • podstawa – najczęściej wybierane są krzesła z obrotowymi podstawami – kółka powinny być dopasowane do typu podłogi

Dodatkowym plusem może być funkcja Tilt, która pozwala na wychylenie oparcia do tyłu. Dzięki temu możliwe jest wyprostowanie sylwetki, co przekłada się na większy komfort pracy biurowej.

Ważna szeroka regulacja elementów

Przy zakupie odpowiedniego krzesła biurowego warto zwrócić uwagę na jego regulację. Dobre krzesło biurowe ergonomiczne powinno charakteryzować się szeroką regulacją jego elementów, w tym oparcia, siedziska oraz podłokietników.

Poprzez regulację pracownik może dopasować krzesło do swojej sylwetki, a tym samym może również korzystać z niego jeszcze bardziej komfortowo. W rezultacie może uchronić się przed ryzykiem pojawienia się bólów pleców, a także innych nieprzyjemnych dolegliwości w trakcie pracy biurowej.

Przymierz się do krzesła przed zakupem

Aby dobrać właściwe krzesło, warto także przymierzyć je przed zakupem. To możliwe zarówno w sklepach stacjonarnych, jak również online – warto wtedy wybrać sklep, który oferuje darmową wysyłkę i zwroty.

Zatem zarówno wtedy, gdy pracownik realizuje swoje obowiązki w biurowcu, jak również wtedy, gdy jest to praca w domu, dobór właściwego krzesła biurowego o ergonomicznej konstrukcji to priorytet!

Komentowanie jest wyłączone.